Jag hade ett tag ett motto som var Lov=ledigt från allt vad studier heter. Idag har jag inte kvar det mottot för idag har jag nästan enbart tillbringat tid framför min datorskärm och ägnat mig åt studier. Jag, som många andra i trean på gymnasiet, har inte använt min tid rätt när det gäller gymnasiearbete. Jag har under många lektioner tittat på How I Met Your Mother iställer för att skriva på resultatdelen i min rapport. Varför?! frågar ni säker er själva. Jo, för att jag inte är bra med utmaningar. Att läsa och hamstra artiklar efter artiklar om ämnet går hur bra som helst. Det är ingen utmaning för mig. Men när det kommer till att skriva ner det i rapporten tar det ofta stop för att jag inte vet hur jag ska formulera mig. Och tyvärr får jag aldrig ett svar jag vill ha ifall jag frågar om hjälp. Då blir det att jag ger upp och tittar på HIMYM istället. Men inte idag mes amis. Inte idag! Idag har jag skrivit på rapporten. (Och läst artiklar. Mest läst artiklar. Men iallafall. Jag har skrivit!)
Mitt gymnasiearbete handlar om matematik. Mer specifikt handlar det om undervisningens betydelse för attitydförändringen mellan mellan-och högstadiet. Jag har alltid älskat matte och tyckt de var skolveckan bästa lektioner. För mig är matematik som mitt modersmål. Som den gången jag frågade en föreläsare vad skillnaden mellan socialism och solidaritet är. Han förklarade genom att säga att socialism är matematik och solidaritet är Pythagoras sats. Jag sken som en sol efter den förklaringen för jag förstod för första gången skillnaden. (Till historien hör att jag är SSU:are och det här var på en kurs som de anordnade.) Alla andra i rummet förstod skillnaden innan matematik förklaringen och blev alla som levande frågetecken när ordet matematik dök upp.
De artiklar jag har läst idag handlar om matematik är viktigt eller inte. En rektor på ett universitet tycker att matematik inte är viktigt längre i dagens teknik samhälle. VI har hjälpmedel som kan räkna ut det mesta. Han tycker att de eleverna som inte tycker om matematik ska slippa att ha ämnet helt. Hans artikel finns att läsas här.
Jag håller inte med honom överhuvudtaget. Det gör inte den här skribenten heller. Hon och jag heter båda Johanna och tycker att allt i skolan inte ska behöva vara roligt. Jag har under hela min skolgång tyckt att engelska varit det tråkigaste ämnet i skolan. Men jag visste hur viktigt det var att jag ansträngde mig och gjorde det jag skulle på lektionerna. Utan engelska i dagens samhälle skulle jag inte kunna se på GLEE utan text eller förstå majoriteten av alla sånger Mix Megapol spelar. Jag skulle inte förstå majoriteten av låtarna i Melodifestivalen. Hemskt.
Merci mes amis
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
No related posts.
Lämna ett svar